Vieraskynäkirjoitus: Näin houkuttelet ihanneasiakkaitasi yhtenäisen kuvaustyylin ja visuaalisen ilmeen avulla

Jotta yrityksestäsi saa hyvän ensivaikutelman, kuviesi on oltava yhtenäisiä keskenään. Selkeä kuvaustyyli erottaa sinut joukosta ja kertoo katsojalle heti, onko palvelusi tai tuotteesi hänelle vai ei.

Kuvaustyyli luo yrityksesi visuaaliselle ilmeelle punaisen langan, jonka avulla tavoitat juuri ne asiakkaat, jotka ovat kiinnostuneita sinun tarjoamistasi palveluista tai tuotteista.

Olet varmasti huomannut, että jotkut yritykset erottuvat joukosta omalla, tunnistettavalla kuvaustyylillään. Tämä tunnistettavuus ei ole sattumaa; se on tietoista brändäystä, ja se voi auttaa sinuakin kasvattamaan yritystäsi ja houkuttelemaan juuri niitä asiakkaita, joita haluat tavoittaa.

Jatka lukemista, niin saat Creator Akatemian harjoitukset oman kuvaustyylin löytämiseen!

HUOM! Voit ladata nämä harjoitukset PDF-muodossa tästä:

1. Valitse 3 sanaa

Kuvat ovat todella voimakas väline tunteiden herättämiseksi. Puhutteleva kuva saa asiakkaasi lopettamaan skrollaamisen ja lukemaan myös tekstin kuvan alta. Mieti siis, mikä on se tunne, minkä haluat tuotteesi tai palvelusi herättävän asiakkaassasi. 

Pääset tuon tunteen ytimeen tekemällä tämän lyhyen harjoituksen. Aloita kirjoittamalla lista sanoista, jotka kuvaavat tunnetilaa, jonka toivot asiakkaasi kokevan palvelusi tai tuotteesi käytön jälkeen. Onko se ehkä innostus, helpotus tai inspiraatio? Kenties haluat välittää seesteisyyttä tai yhteisöllisyyden tunnetta?

Kirjoita aluksi pitkä lista sanoja, ja valitse sitten niistä kolme osuvinta. Nämä kolme ovat brändisanasi, joita käytetään tehtävän seuraavassa vaiheessa. 

2. Kerää tunnetta tavoittelevia kuvia Pinterest-tauluksi

Kun olet valinnut kolme brändisanaa, on aika muuttaa nuo sanat kuviksi. Luo aluksi Pinterestiin uusi taulu, ja ala kerätä siihen kuvia, jotka herättävät sitä tunnetta, mitä valitsemasi sanat kuvastavat. 

Kuvien ei tarvitse liittyä alaasi, tuotteeseesi tai palveluihisi, vaan ne voivat olla ihan mitä vain kuvia, jotka kuvaava valitsemaasi 3 sanaa. Unohda tässä vaiheessa kriittisyys ja anna mennä! Jatka pinnaamista, kunnes kuvia on kertynyt ainakin 20.

Voit aloittaa vaikka lisäämällä tauluusi…

  • 5 kuvaa liiketilasta tai sisustuksesta

  • 5 kuvaa missä näkyy ihminen

  • 5 kuvaa luonnosta

  • 5 kuvaa yksityiskohdista

Jos valitsemasi 3 sanaa olisivat rauha, lämpö ja kodikkuus, taulu saattaisi näyttää vaikka tältä:

Jos valitsemasi 3 sanaa taas olisivat rohkeus, itsevarmuus ja ilo, taulu voisi näyttää tältä:

Tämän taulun 3 sanaa voisivat olla esimerkiksi luonnollisuus, raikkaus ja levollisuus:

Kuten huomaat, näissä esimerkkitauluissa on hyvin erilaisia tunnelmia, ja ne viestivät täysin erilaisia asioita. Tästä näet kuvaustyylin voiman, sillä nopeallakin vilkaisulla kuvista syntyy tietty vaikutelma. Jos nämä olisivat kuvia kolmelta saman alan yritykseltä, voisi helposti tehdä johtopäätöksen, millainen yritys on kyseessä ja puhutteleeko se sinua.

3. Kiteytä kuvaustyylisi yhden sivun mood boardiksi

Nyt kun Pinterestissä on kasa kuvia, ala katsoa niitä hiukan tarkemmin. 

Ovatko ne keskenään yhteneviä? Toistuvatko jotkut elementit monissa kuvissa? Ja ennen kaikkea: kun katsot taulua kokonaisuutena, viestiikö se valitsemiasi sanoja? 

Tarvittaessa poista kuvat, jotka eivät sovi kokonaisuuteen, tai etsi lisää kuvia. Kun olet tyytyväinen, avaa toiseen välilehteen Canva (tämä on parempi tehdä tietokoneella). Hae Canvasta valmis mood board -pohja, ja leikkaa ja liimaa valitsemiasi kuvia mood boardiksi eli ns. tunnelmatauluksi.

Tätä mood boardia voit jatkossa hyödyntää, kun otat kuvia yrityksesi tarpeisiin. Se toimii ns. punaisena lankana yrityksesi kuville ja sitä tutkimalla löydät elementtejä ja piirteitä, joita voit hyödyntää omissa kuvissasi. 

Tässä esimerkki mood boardista, jonka 3 sanaa ovat rauha, hitaus ja keveys.

Tässä taas toinen esimerkki sanoilla energinen, raikas ja sosiaalinen:

Molemmat mood boardit voisivat olla täysin saman alan yrittäjän palveluista (esimerkiksi personal trainer). Ihanneasiakas on kuitenkin niin erilainen, että se heijastuu myös kuvaustyyliin.

Nyt on sinun aikasi luoda yrityksellesi kuvaustyyli! Klikkaa tästä linkistä ja saat nämä 3 harjoitusta tiivistettynä:

Kirjoittajat

Creator Akatemian ammattivalokuvaajat Susanna ja Viivi

www.creatorakatemia.com

Seuraava
Seuraava

Tekoälyn rooli SEO:ssa ja sisällöntuotannossa: Kumppani, ei korvaaja